woensdag 6 januari 2016

Tutorial kniestuk op spijkerbroek

Met twee jongens in huis vallen er regelmatig gaten in knieën. Waarom dat altijd de linkerknie is, daar verbaas ik mij nog steeds over.

Opgestreken kniestukken lieten hier altijd snel weer los. Op internet wordt gesproken over vast naaien van de kniestukken, maar hoe doe je dat bij een broekspijp?
Tijdens ons maandelijkse naaiavondje, zag ik eindelijk eens hoe dat moest.
Ik was verbaasd: waarom had ik hier zelf nooit aangedacht?
Daarom nu een korte tutorial:

Men neme twee spijkerbroeken met gaten:

Men neme een andere spijkerbroek om kniestukken uit te knippen. Hier droppen familieleden soms versleten spijkerbroeken, omdat zij weten dat ik daar wel iets mee kan. 
Voor een kniestuk nam ik eerst de maat van het gat. Met die afmetingen tekende ik een rechthoek. De hoekjes ronde ik af om er een ovaal van te maken. Hier gebruikte ik een beker voor, maar uit de losse pols kan het ook.

Vervolgens knipte ik twee stukken Vliesofix op maat en streek ik deze achter de kniestukken:

Je kunt er daarna voor kiezen om de randen van de kniestukken af te werken met een zigzag-steek of met de lockmachine. Let op: eerst het papier van de Vliesofix verwijderen!

Dan komt de truc, torn de naad van de broekspijp los. Vaak is er een gewone naad en een naad met een sierstiksel. Kies de gewone naad om los te tornen:

Strijk daarna de kniestukken over de gaten. Wanneer het gat erg groot is, kun je in de broekspijp een stukje bakpapier leggen om te voorkomen dat je met het kniestuk de hele broekspijp dichtstrijkt.
Daarna stik je de kniestukken rondom vast met een gewone steek of siersteek. 
Hier rechts een kniestuk dat eerst is afgewerkt met de lockmachine en links een kniestuk dat zo op de broekspijp is gestreken en gestikt.


En vervolgens stik je de broekspijp weer dicht. Eerst met een gewone steek, dan even controleren of het netjes is en vervolgens kun je afwerken met een zigzag-steek of lockmachine.


Voila, weer wat euro's bespaard en de jongens kunnen hun lievelingsbroeken weer dragen.










4 opmerkingen:

Twee emmerkes water zei

haha hier is dat ook altijd aan dezelfde kant :)

stipjesendatjes@gmail.com zei

Zo doe ik het ook altijd. Alleen doe ik beide knieën, zodat ze er hetzelfde uitzien. En omdat de tweede knie anders vlak daarna stuk gaat. Laatst t broeken gedaan, dat was wel een avondje werk.

ikmaakhetzelfnu zei

Tof uitgelegd en opgelost.Hier is die tijd van kapotte knieën gelukkig voorbij ;)

fenna zei

hier hebben de jongens ook altijd de knieen uit de broeken! En ik wou ook zeggen, wat heb je een mooie naam ;)